Ενημέρωση μέσω βίντεο για τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (μαθησιακές δυσκολίες)
Για ευαισθητοποίηση στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μπορείτε να δείτε όποια βίντεο σας ενδιαφέρουν στο youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=Bhld7lFpw9U
https://www.youtube.com/watch?v=CVxaK-EfsTM
https://www.youtube.com/watch?v=3pRg6AgwkcM
https://www.youtube.com/watch?v=pxI7_mM5Q7w
https://www.youtube.com/watch?v=zNxkXu6HXnk
https://www.youtube.com/watch?v=IEpBujdee8M
https://www.youtube.com/watch?v=38OJ96cklsY
https://www.youtube.com/watch?v=3Vs15gU7jAM
https://www.youtube.com/watch?v=8JXmyCbM7tk
https://www.youtube.com/watch?v=B_U4taVAnOg
https://www.youtube.com/watch?v=aNiZf8BTLDo
https://www.youtube.com/watch?v=KegIBuEntrg
(Mπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ενημέρωση παιδιών μεγάλων τάξεων)
ΤΑΙΝΙΕΣ:
ΘΑ ΒΓΑΛΩ ΦΤΕΡΑ Μέρος Α
https://www.youtube.com/watch?v=KW06kyna-Hc
https://www.youtube.com/watch?v=ruco1ovRdLU
Λία Σταμπολτζή
Δασκάλα Ειδικής (Ενιαίας) Εκπαίδευσης
Επιλέξτε κάποια από τις παρακάτω ενότητες:
Τι είναι το Τμήμα Ένταξης και τι σκοπούς εξυπηρετεί;
Το Τμήμα Ένταξης είναι μια δομή της Ειδικής Αγωγής μέσα στα γενικά σχολεία που στόχο έχει μέσα από εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα να βοηθήσει τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις του σχολείου. Στο 22ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνών το Τ.Ε ιδρύθηκε με ΦΕΚ το 2001 και τα αμέσως επόμενα χρόνια στελεχώθηκε με δάσκαλο/α.
Στο Τ.Ε μπορούν να φοιτήσουν μαθητές από όλες τις τάξεις του δημοτικού:
α) είτε έχουν γνωμάτευση από διαγνωστική υπηρεσία (π.χ. ΚΕ.Δ.Δ.Υ, Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο Νοσοκομείο).
β) είτε δεν έχουν γνωμάτευση, αλλά έχει παρατηρηθεί από τον εκπαιδευτικό της τάξης ότι παρουσιάζουν ειδικές δυσκολίες. Σε αυτή την περίπτωση απαιτείται η αξιολόγηση του μαθητή από τον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής και η σύμφωνη γνώμη του Σχολικού Συμβούλου.
Και στις δύο περιπτώσεις, για να φοιτήσει ο μαθητής στο Τμήμα Ένταξης του
σχολείου του απαιτείται η ενυπόγραφη υπεύθυνη δήλωση του γονέα.
Ο ειδικός εκπαιδευτικός στο Τ.Ε καλείται:
Οι μαθητές που έχουν επιλεγεί για να συμμετέχουν στο τμήμα ένταξης οργανώνονται σε ομαδούλες σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Αυτό σημαίνει ότι η συμμετοχή στην κάθε ομάδα δεν έχει καμία σχέση με την τάξη φοίτησης του μαθητή (π.χ μπορεί σε μια ομάδα να δουλεύουν μαζί ένας μαθητής της Β΄ τάξης και δύο μαθητές της Γ΄ τάξης). Για τα μικρότερα παιδιά που δεν έχουν κατακτήσει τις δεξιότητες ανάγνωσης, γραφής και μαθηματικών εφαρμόζονται εξατομικευμένα προγράμματα για την κατάκτηση των παραπάνω δεξιοτήτων.
Στο τμήμα ένταξης η συμμετοχή των μαθητών δεν μπορεί να υπερβαίνει σε καμιά περίπτωση τις 15 ώρες την εβδομάδα, ενώ η συνήθης φοίτηση είναι 3-4 ώρες εβδομαδιαίως. Ο κάθε μαθητής αξιολογείται ατομικά και καταρτίζεται ατομικό μαθησιακό πρόγραμμα με τη συνεργασία του δασκάλου της τάξης και του γονέα (αν επιθυμεί). Δηλαδή ένας μαθητής της Δ΄τάξης δεν πρόκειται να διδαχθεί στο Τ.Ε τη διαίρεση σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης του εφόσον έχει εντοπιστεί ότι δε γνωρίζει πολλαπλασιασμό. Πρώτα από όλα λοιπόν πρέπει να καλυφθούν τα μαθησιακά κενά των μαθητών ώστε να είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν σε πιο απαιτητικά μαθησιακά έργα.
Ποιους δισταγμούς αντιμετωπίζει ο γονέας για το Τμήμα Ένταξης;
Κάθε μαθητής γνωρίζει για τον εαυτό του τις αδυναμίες του και τα δυνατά του σημεία, αλλά τα γνωρίζει και για τους συμμαθητές του. Όσο και να προσπαθούμε είναι δύσκολο να αποτρέψουμε την κοροϊδία μεταξύ των παιδιών (εξάλλου η τάξη είναι μια μικρή κοινωνία). Δεν πρόκειται δηλαδή να προστατέψουμε το παιδί μας από μια ενδεχόμενη κοροϊδία με το να μην το στείλουμε για βοήθεια στο Τ.Ε. Αντίθετα η συμμετοχή του στο Τμήμα θα ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του καθώς θα του προσφέρει δεξιότητες που μέχρι τότε δεν είχε στην κατοχή του και αυτό σταδιακά θα του αναγνωριστεί και μέσα στην τάξη με αποτέλεσμα να κερδίσει εκ νέου την αυτοεκτίμηση του. Είναι σημαντικό να εξηγούμε σε όλα τα παιδιά του σχολείου τι ακριβώς κάνουμε στο Τ.Ε, ότι χρησιμοποιούμε τις νέες τεχνολογίες ώστε να μη νομίζουν ότι στο Τ.Ε παίζουμε ή διασκεδάζουμε μόνο. Επίσης κάθε παιδί, ακόμα κι αν δεν έχει ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μπορεί σε κάποια στιγμή της σχολικής του πορείας για διάφορους λόγους (απουσίες, ιατρικό πρόβλημα, οικογενειακοί λόγοι) να χρειαστεί εξατομικευμένη βοήθεια από το δάσκαλο του Τ.Ε.
Ο μαθητής την ώρα που φοιτά στο Τ.Ε. δουλεύει τις εντοπισμένες δυσκολίες του στη γραφή, στην ανάγνωση, στα μαθηματικά και διδάσκεται παράλληλα στρατηγικές που μπορεί να χρησιμοποιεί μόνος του για να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των μαθημάτων του. Έτσι θα μπορέσει να βελτιώσει την αυτοπεποίθησή του και να ενισχύσει αποτελεσματικά την επίδοσή του. Σε πολλές περιπτώσεις γίνεται προσαρμογή και της καθημερινής ύλης στα μαθήματα της γλώσσας και των μαθηματικών, έτσι ώστε ο μαθητής να μη νιώθει αποκομμένος από αυτά που διδάσκονται οι συμμαθητές του μέσα στην τάξη.
Αγλαΐα-Λία Σταμπολτζή
Δασκάλα Ειδικής (Ενιαίας) Εκπαίδευσης